به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طی سال‌های اخیر و با افزایش تعداد خودرو در شهرها و بروز مشکلات ناشی از آن که از جمله آن ترافیک و همچنین آلودگی هواست، مسؤولان بر آن شدند که برای این امر چاره‌اندیشی کنند.چاره‌‌اندیشی مسؤولان در این باره اما در شهرهای مختلف متفاوت بوده و برای مثال در کلان شهری همچون تهران علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو، طرح ترافیک نیز اجرا می‌شود.طرح ترافیک در تهران به صورت زوج و فرد است، طرحی که در سال 1377 به صورت آزمایشی یک ماه اجرا شد و از آنجایی که اجرای آن موفق بود، 110 نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور وقت خواستند که این طرح را به‌ طور دائمی در کلان‌شهرها به اجرا دربیاورد.پس از آن به تدریج طرح زوج و فرد در برخی دیگر از کلان‌شهرها نیز اجرایی شد.اما با این حال گویی طرح زوج و فرد نیز مسکنی بیش، برای حل مشکل ترافیک نبوده و بعد از گذشت 20 سال هنوز اجرای طرح زوج و فرد در کلان‌شهرها محل مناقشه است.چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند که باید ساختارهای شهری برای گسترش حمل‌ و نقل عمومی فراهم شود تا مردم از رانندگی با خودروهای تک‌سرنشین دوری کنند.گروهی دیگر معتقدند، هنوز سیستم حمل‌ و نقل عمومی جوابگوی مسافران نیست و نمی‌تواند به جابه‌جایی شهروندان بی‌خودرو کمک کند.ناگفته نماند که تجربیات جهانی در زمینه طرح زوج ‌و ‌فرد هم نشان می‌دهد که این طرح در بیشتر کشورها منسوخ شده است و کارایی لازم در زمینه کاهش آلودگی هوا و یا حتی کاهش ترافیک را نداشته است و در شهرهایی از جمله پاریس در فرانسه، مکزیکوسیتی در مکزیک، سانتیاگو در شیلی و سائوپائولو در برزیل طرح‌ زوج‌و‌فرد را حذف و طرح عوارض و قیمت‌گذاری ازدحام را جایگزین آن کرده‌اند. *خط ویژهدر شهر زنجان اما مسؤولان چاره‌ای دیگر برای حل مشکل ترافیک اندیشیده‌اند و آن هم ایجاد خطوط ویژه برای تردد وسایل حمل و نقل عمومی است که شاید از این طریق بتوانند از ترافیک مرکز شهر بکاهند.در قالب این طرح که بررسی و تدوین طرح آن از سال قبل آغاز شده است، قرار است با کیفی‌سازی حمل و نقل عمومی و البته کاهش هزینه‌های سفر با این وسایل و همچنین خطوط ویژه نسبت به تشویق مردم برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اقدام و از تردد خودروهای شخصی در شهر کاسته شود.نخستین اقدامی که در این باره صورت گرفته انتقال پایانه مرکزی شهر به سه نقطه دیگر بوده تا از این طریق نسبت به تمرکززدایی حضور خودروها در مرکز شهر اقدام لازم انجام شود.اقدامی که مخالفان و موافقانی پای کار خود را دارد و امروز شاهد صف‌کشی این افراد در مقابل هم هستیم.نخستین اقدام مخالفان و موافقان، تشکیل کمپین در فضای مجازی است «کمپین نه به طرح ترافیک» و «کمپین حمایت از طرح اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی».ظاهر قضیه آن است که هدف از این کمپین‌ها ارائه راهکارهای علمی در رابطه با اجرای طرح بوده است اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده و این کمپین‌ها صرفا محلی برای بحث و جدل تبدیل شده است.علاوه بر این در فضای مجازی نیز اعتراضاتی به طرح وارد شده و حتی کسبه محدوده مشمول اجرای طرح، تجمعاتی داشتند که در نهایت به برگزاری جلسه مشترک با مسؤولان انجامید. *کلاف سردرگم طرح ترافیک و اعتراض شهروندان معترضان و کسبه محل مخالف طرح معتقدند که خیابان سعدی گنجایش اجرای این طرح را نداشته و موجب بروز مشکلاتی خواهد شد. برخی از این کسبه معتقدند اجرای طرح علاوه بر نتایج منفی که در کسب و کار آنها خواهد داشت، بلکه موجب بیشتر شدن ترافیک نیز خواهد شد. گلایه برخی از شهروندان نیز به عدم در نظر گرفتن پارکینگ در لایه دوم شهر یعنی در بلوار و همچنین میدان ارتش است. از دیگر مسائلی که موجب گله‌مندی شهروندان شده است، عدم شفاف‌سازی بسیاری از جمله سهمیه‌ها، تخفیفات و… است که به نظر می‌رسد مسؤولان توضیح خوبی برای آن ارائه نکرده‌اند. همین امر موجب شد که شهروندان تجمعات اعتراضی برای اجرای این طرح داشته باشند، چرا که معتقدند، اجرای این طرح مشکلی از مشکلات ترافیک را حل نکرده و بلکه بر مشکلات می‌افزاید. همین اعتراضات موجب این شده است که استاندار زنجان دستور بررسی مجدد طرح را بدهد تا در صورت نیاز بخش‌هایی از آن اصلاح شود. *دستور استاندار برای بررسی مجدد طرح ترافیکتا آنجایی که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان اعلام کرد که با توجه به اعتراضاتی که کسبه و ساکنین محدوده مشمول طرح خطوط حمل و نقل داشتند، طبق دستور استاندار مقرر شد در مدت کوتاهی یک جلسه بازبینی تشکیل و جزئیات طرح در آن تشریح و به اطلاع صاحب‌نظران برسد.مهرداد سلطانی با بیان اینکه در این جلسه کل طرح با جزئیات کامل بررسی خواهد شد و اگر نیاز به اصلاح بود اقدام می‌شود و اگر نیازی نبود، اجرای آن آغاز می‌شود، تصریح کرد: این جلسه هفته آینده با نمایندگان متخصص مردمی از جمله «سازمان‌های مردم نهاد» برگزار خواهد شد.وی با بیان اینکه هر طرحی اجرا شود، قطعا در مراحل اولیه خود با مشکلات جانبی همراه خواهد بود، گفت: در حل این مشکلات باید با سعه صدر از سوی مردم و مسؤولیت پذیری و اصلاح تدریجی از سوی شهرداری همراه باشد. *شهرداری در اجرای طرح جدید ترافیک مصمم است شهردار زنجان نیز در همین باره به خبرنگار فارس گفت: مجموعه شهرداری تقریبا نزدیک به یک سال است که با مشاوران و متخصصان مختلف در این زمینه کار کرده است و به عقیده ما بهترین راهکار با توجه به امکانات موجود اصلاح خطوط حمل و نقل عمومی است.مسیح‌الله معصومی از مصمم بودن مجموعه شهری برای اجرای طرح خبر داد و افزود: علاوه بر این برای اجرای طرح همه مصوبات قانونی لازم را اخذ کرده‌ایم.وی با بیان اینکه طبق دستور استاندار باید طی یک هفته یا 10 روز آینده نشست‌های تخصصی و تکمیلی برگزار شود، گفت: بررسی دغدغه‌های مردم وظیفه مسؤولان است همچنان که روز گذشته نیز با حضور متخصصان این حوزه جلسه مشترکی برگزار شد.شهردار زنجان ایجاد آرامش در هسته مرکزی شهر را یکی از اولویت‌های شهرداری عنوان کرد و افزود: در خیابان سعدی یک خط رفت و برگشت اتوبوس وجود دارد که در سمت شرق خیابان سعدی است، یعنی آن خطی که در خیابان سعدی داریم و عرض آن چهار متر است به 6 متر افزایش پیدا می‌کند.وی گفت: هدف از اجرای این طرح رضایت‌مندی عمومی است، از همین رو به کسبه معترض اطمینان خاطر می‌دهم که اجرای این طرح به مردم ضربه نخواهد زد. وی با رد نظر عدم رونق اقتصادی و فضای کسب و کار در ایجاد خطوط ویژه و تعریف طرح جدید حمل و نقل بیان کرد: تسهیل آمد و شد و ماشین‌های آتش‌نشانی و خودروهای امدادی برای مواقع ضروری در شهرداری اهمیت دارد. با این اوصاف طبق گفته مسؤولان قرار است طی یک هفته آینده، تکلیف طرح از نظر اجرایی بودن و همچنین اصلاحات مشخص شود. اما آنچه مسلم است، اصلاح، اجرا و یا هرگونه تغییر در این طرح باید با حساسیت خاصی بررسی شود، چرا که به لحاظ حجم تردد در هسته مرکزی و تعدد کسبه و در این مسیر اجرای آن ریسک بزرگی محسوب می‌شود. انتهای پیام/73005/ق/گ

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *