به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پروژهٔ کمربندی شرق یکی از پروژه‌هایی است که در حال انجام است اما باید دید که آیا ساخت و ساز در بستر رودخانه امکان به وجود آمدن حوادث ناگواری چون آق قلا، پلدختر و دیگر شهرهای کشور را برای قزوین هم ایجاد نمی کند؟ سعید دقیقی عضو شورای اسلامی شهر قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از قزوین، اظهار می‌کند: ما در کمربندی شرق به دنبال آسیب رساندن و از بین بردن رودخانه نیستیم، بلکه در حال درست کردن بستر رودخانه  هستیم. وی ادامه می‌دهد: در واقع بستر رودخانه را به همان عرضی که وجود دارد با دیوار سنگی به حالتی در می‌آوریم که در بحث سیلاب‌ها آسیبی به شهر وارد نکند. دقیقی خاطر نشان می کند: در حاشیۀ رودخانه به گونه‌ای که فاصله رعایت شود مسیر سلامت، مسیر دوچرخه سواری و پیاده رو ایجاد می‌کنیم. عضو شورای اسلامی شهر قزوین گفت: در حال حاضر که آن منطقه در اوج فعالیت عمرانی قرار دارد آیا در سیلاب اخیر مشکلی از جانب آن مکان پیش آمد؟   تفکر ما در بحث کمربندی شرق  آسیب‌زا نیست دقیقی می‌گوید: اگر قرار بود مشکلی ایجاد شود در این مدت ایجاد می شد بنابراین خوشبختانه تفکر ما تفکر آسیب زا نبوده و در سیلاب اخیر نیز مدیریت شهری بهترین عملکرد را در بین شهر ها داشته است.  عضو شورای اسلامی شهر می گوید : حاشیه هایی که در ارتباط با کمربندی شرقی و سبز مطرح می شود حاشیه هایی بوده که فارغ از بحث واقعی  رودخانه و جاده است بلکه تنش هایی بوده که همیشه  در استان ما وجود دارد که امیدوارم این تنش ها به طرفی برود که از تنش تبدیل به رفع مشکلات مردم  شود.  حکمت الله داودی رئیس شورای اسلامی شهر قزوین می گوید : بسیاری از دوستان در فضای مجازی به کمربندی شرق اشاره کردند که خوشبختانه پاسخ آن را معاون امور آب داد و شهرداری پاسخی نداد چرا که اگر شهرداری اقدام به پاسخ می کرد عنوان می شد که نظر خود را شهرداری گفته است. وی معتقد است: اساس کمربندی شرق با نظر اداره آب انجام می شود و در بحث فضایی که برای سیل لازم است پیش بینی ۲۰۰ ساله را کرده‌اند. داودی اضافه می کند: با یک رویکرد منطقی و کارشناسی با نظرات اداره آب پیش می رویم و اصلا شهرداری خود را در این قضایا صاحب نظر نمی‌داند. رئیس شورای اسلامی شهر قزوین تاکید می کند: شهرداری خود را در این مسئله صاحب نظر نمی‌داند بلکه نظراتی را که اداره آب در موضوعات کمربندی می‌دهد آن را اعمال و اجرا می‌کنیم.  وی توضیح داد: جای نگرانی وجود ندارد و ضمن اینکه آنجا بهینه‌سازی خواهد شد و از گسترش آب به هر طرف هم جلوگیری می‌کنیم.   موارد ایمنی را لحاظ خواهیم کرد مهدیه قافله باشی عضو شورای اسلامی شهر قزوین می‌گوید: طبیعی است که موارد ایمنی آن را لحاظ خواهیم کرد و یکی از اتفاقات خوبی که سال گذشته افتاد این بود که دیواره رودخانه نواب با پیگیری اعضای شورای شهر در محله نواب ساخته شد. وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه آب و هوای قزوین متغیر است و هر لحظه با اتفاقاتی مانند سیلاب اخیر ممکن است شهر دستخوش تغییرات شود قطعا نکات ایمنی را لحاظ خواهیم کرد. قافله باشی تصریح می کند: اگرچه عضو کمیسیون عمران نیستم اما آنچه که یاعث نگرانی مردم است را لحاظ می کنیم و آنچه هم که در جلسات علنی عنوان شد لحاظ کردن ایمنی رودخانه و نگرانی مردم بود.   در کمربندی شرق در حریم رودخانه جاده‌کشی می‌کنیم منیره قوامی عضو شورای اسلامی شهر قزوین می گوید: ما در کمربندی سبز شرقی در حریم رودخانه جاده‌کشی می کنیم و مسیر پیاده و دوچرخه طراحی می‌کنیم. وی اضافه می کند: سیلاب اخیر زنگ خطری برای ما بود که اگرچه این پروژه در فضای زیبا و دلچسب جانمایی شده اما خطرات را هم باید در نظر بگیریم. وی تاکید می کند: اگر ما بخواهیم طرحی را اجرا کنیم  باید مطالعات ارزیابی و زیست محیطی انجام دهیم تا مشخص شود اجرای طرح درست است و یا ایراد دارد. عضو شورای اسلامی اضافه می‌کند: اگر مطالعات ارزیابی و زیست محیطی، طرح را اشتباه قلمداد کند در آن زمان باید دید که آیا می توان تدابیری اندیشید که بتوانیم طرح را اجرا کنیم و خطراتش را نیز از بین ببریم. قوامی می گوید: مطالعات ارزیابی موجب می‌شود که اگر اجرای طرحی  ضرورت دارد پس تدابیری باید اندیشیده شود که خطرات به حداقل برسد و این قانون است و به نظر می رسد که شهرداری باید به این موضوع توجه جدی کند.   در پروژه کمربندی شرق مجوزات از ارگان ها گرفته شده است مهدی عبدالرزاقی نایب رئیس شورای اسلامی شهر قزوین می گوید: در این پروژه مجوز لازم از ارگان‌های مختلف مانند آب منطقه‌ای  دریافت شده است و قطعا آقایان متخصص این حوزه هستند. وی ادامه می دهد: مطمئناً دستگاه‌های مرتبط در هنگام صدور مجوز، همه جوانب را در نظر گرفته و مجوز را صادر کرده‌اند. عبدالرزاقی خاطر نشان می‌کند: تصور می‌کنم  مشکلی نباشد ولی در این زمینه بهتر است شهردار پاسخگو باشد چرا که مجوزهای لازم  را از مجموع ارگان هایی که نیاز داشتند دریافت کرده است. نایب رئیس شورا  اضافه می‌کند: با هماهنگی و همکاری آن ها کمربندی شرق احداث می شود و امیدوارم بحث بستر رودخانه و سیلاب لحاظ شده باشد. به گزارش فارس، در سیلاب اخیر شاهد خسارت‌هایی در سطح استان بودیم و البته در کشور نیز اتفاقاتی افتاد که موجب شد تا خسارات جبران ناپذیری به بار آید. به نظر می رسد این تجربهٔ تلخ می تواند زنگ خطری برای مسؤولان باشد تا در اجرای پروژه‌ها مسائل مختلفی را در نظر گیرند و تنها پروژه‌های عمرانی را جهت پر کردن رزومه‌های کاری خود مد نظر قرار ندهند. گزارش از طهورا قلی پور انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *