توجه | تبیین جهاد و الزامات گام دوم انقلاب اسلامی – اخبار سیاسی ایران – اخبار سیاسی تسنیم


به گزارش خبرگزاری تسنیم ، داوود عامری در یادداشتی با عنوان «جهاد تابعین و خواسته های گام دوم انقلاب اسلامی» به مطالبات تبیین جهاد و مطالبات خود در گام دوم انقلاب اسلامی پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

درک انسان یکی از مهمترین عناصر وجودی انسان است که نقش بسیار مهمی در تنظیم افکار او برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و دستیابی به یک باور ذهنی دارد. همانطور که می دانیم انسان رفتارهای خود را در ارتباط با رویدادها و مسائل پیرامونی که بر او تأثیر می گذارد بر اساس نوع تفکر خود طراحی و اجرا می کند. مردم کنش های متناسب را بر اساس داده ها و ورودی های بیرونی و تحلیل ذهنی تنظیم می کنند. اکنون که توسعه امکانات اطلاعاتی و ارتباطی، فضای مجازی و سایبرنتیک به مهم‌ترین کانال ورود اطلاعات بشری تبدیل شده است، گاهی با پدیده‌هایی مواجه می‌شویم که آنها را واقعیت می‌پذیریم اما واقعی نیستند و یا حقایق را دستکاری می‌کنیم تا به نتیجه برسیم. آنها برای مخاطبان متفاوت هستند، بنابراین مهندسی پیام برای مهندسی ادراک انسان به یکی از مهم ترین بینش ها در زمینه رسانه تبدیل شده است.

در مورد آموزش رسانه صحبت های زیادی می شود اما اشتباه راهبردی رخ داده این است که آموزش رسانه در سطح اول سطحی است و بیشتر به مسئولیت مخاطب و مصرف کنندگان پیام می پردازد در حالی که در این زمینه نیاز وجود دارد. نگاهی عمیق تر به موضوع سواد رسانه ای و قسمت دوم این موضوع یعنی مسئولیت تولیدکنندگان پیام ها و پیام های رسانه ای نیز باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. اگر در این دو حوزه یعنی افزایش سواد رسانه ای و تولید پیام، هوشمندی لازم را از خود نشان ندهیم، در حوزه رسانه و فضای پیام رسانی، دشمن و رقبا ما را هدف گرفته و فضای موجود را در اختیار خواهند گرفت. و رسانه های ما با خطای شناختی منتظر پیام مهندسی دشمنان و رقبا خواهد ماند. برای درک دقیق تر این مفهوم می توان به چند مثال اشاره کرد:
مثلاً در مذاکرات هسته ای سه جبهه وجود دارد که هر کدام اهداف خاصی را دنبال می کنند و بر اساس آن پیامی می سازند. یکی از پیام های رایج این است که همه طرف ها صرف نظر از نتیجه، می خواهند در مذاکرات پیروز ظاهر شوند، زیرا این تصویر می تواند یکی از مهمترین دستاوردهای مذاکرات برای طرف های مختلف باشد. با این تصویر، طرف های حاضر در مذاکرات، سرمایه و انرژی اجتماعی خود را حفظ و ارتقا می دهند و همچنین فرصت ادامه اقدامات و رسیدن به نتیجه مطلوب را فراهم می کنند. شکی نیست ملتی که احساس شکست، تحقیر کند، به مرور زمان هر چه به دست آورده به دست می آورد و سرمایه معنوی و اجتماعی اش کاهش می یابد. با نگاهی به یک ماه گذشته می بینیم که هر پیامی که خواسته یا ناخواسته به طور مستقیم یا غیرمستقیم به نیت دشمن کمک کرده باشد، میزبان پیام دشمن و رقبا است، حتی اگر پرتاب کننده کاملاً در مقابل او باشد. البته این بدان معنا نیست که اگر نقدی بر اعمال است نباید گفت، نحوه و نوع ورود به موضوع مهم است.

موضوع دوم اشغال روسیه و بحران اوکراین است. در این پدیده شاهد مغایرت پیام های صادره در جامعه رسانه ای کشور، جامعه نخبگان و بعضاً مسئولان با اهداف نظام برای حفظ و دفاع از منافع ملی بودیم. چون سبد رسانه ای افراد مختلف، داده های ذهنی متفاوت و در واقع شناخت شکل گرفته از پدیده متفاوت است، در نتیجه تحلیل های ذهنی متفاوتی در افراد شکل می گیرد. . این تفاوت پذیرفته شده است، اما نه در حدی که با اهداف و مصالح بزرگ ملی ملت مغایرت داشته باشد. اساساً دیدگاه ما نسبت به این بحران چگونه باید باشد؟ کجا و بر اساس چه ارزش هایی باید آن را تحلیل کنیم؟ بدون شک ارزش ها و مولفه های آمریکا و اروپای غربی در مهندسی پیام بی بی سی با مهندسی و برداشت ما با ارزش ها و مولفه های فضای ادراکی و منافع ملی ما متفاوت است و نباید یکسان باشد. در حال اجرا حال چرا در مورد برخی مسائل این گونه عمل می کنیم و برداشت ها و تحلیل ها با یکدیگر همگرا نمی شوند و به همان موضوع مهمی که در ابتدا مطرح شد می پردازیم; یعنی عدم دریافت اطلاعات از منابع موثق و ایجاد اختلاف در معنای موضوع که به دلیل آموزش ضعیف رسانه ای در احزاب مختلف به وجود می آید.

این دو موضوع به عنوان مصادیق واقعی و جاری مطرح شد تا اهمیت جهاد تبیینی در برابر جنگ ترکیبی دشمن و دنیای کنونی را درک کرده و از خود بپرسیم که جایگاه جهاد تبیینی کجاست؟ حال اگر نگاهی به روندها بیندازیم و به آینده ای نزدیک سفر کنیم، متوجه می شویم که تحولات جهانی در فرآیندی رخ داده است که تأثیر فضای مجازی به گونه ای خواهد بود که در فضای مجازی با تحلیل ذهنی یک فرد، مشابه با همین فرد در فضای مجازی ایجاد می شود تا بتواند با او صحبت کند و با او مشورت کند. بنابراین انسان امروزی موقعیت ها و موقعیت های متفاوتی را از نظر ذهنی و ادراکی تجربه می کند و انسان عقاید و شیوه های متفاوت و در بسیاری موارد متفاوت از دیگران را تجربه می کند.

چنین شرایطی ضرورت راه اندازی نهضتی را برای یافتن حقیقت از میان انبوه اطلاعات درست و نادرست ایجاد کرده است و این رشته دشوار نیازمند فناوری جدیدی در حوزه علوم انسانی برای درک کامل مسئله است.

بحمدالله رهبر فرزانه انقلاب با دوراندیشی در تبیین اهمیت و ضرورت جهاد و رفع نیاز کنونی، راهبردی را برای رهبری آینده تبیین کردند که مستلزم درک صحیح، برنامه ریزی صحیح، تولید علم و خردمندی انقلابی است. عمل.
با مسئله مهم جهاد نباید سطحی برخورد کرد.
علاوه بر لزوم تدبیر و برنامه ریزی دقیق و صحیح ملی برای ایجاد نهضت تبیین، با آینده نگری، مضرات آن نیز مشخص است و باید تلاش کرد تا در گرداب افراطی گری گرفتار نشود. بهتر است بگوییم خود جهاد نباید تحریف شود بلکه باید به طور دقیق توضیح داده شود و باید توجه داشت که تاکید مقام معظم رهبری بر این موضوع نشان می دهد که اقدامات ما در این زمینه مورد قبول ایشان نبوده و نیست. . تاریخ. از سوی دیگر، طرح این موضوع به دست اندرکاران و فعالان رسانه ای هشدار می دهد که تکلیفی برای آنها باقی مانده است و آن تبیین صحیح موضوعات مختلف و نمایش منصفانه کشور در اذهان و افکار عمومی عرصه داخلی و بین المللی است.

در رویکرد داخلی باید تاکید کرد که اگر مردم به طور صحیح، منطقی و ریشه ای با برخی از مشکلات و مسائل کشور آشنا شوند، در نتیجه تلاش ملی برای همراهی و حل نهایی مشکلات شکل می گیرد. اگر اولاً درک درستی از موضوع ایجاد شود و اعتماد عمومی به پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های داخلی تقویت شود، و ثانیاً اگر مسئولان رسانه‌های محلی خودشان را بشناسند، جلساتی با آنها و پول برگزار کنند تا اینکه در غیر این صورت پول بدهند، می‌تواند به وجود بیاید. حدس و گمان خبری درست بنابراین تبیین صحیح موضوعات نه تنها باعث ایجاد تنش در افکار عمومی کشور نمی شود، بلکه با توجه به عمق نگاه مردم به منافع ملی و نگرش صحیح اکثریت جامعه، همکاری و همکاری جایگزین مخالفان خواهد شد. و نارضایتی

در رویکرد بین المللی نیز باید نکات مهمی در نظر گرفته شود. اولاً تصویری که مردم جهان از ایران اسلامی دارند، تصویری است که ما با تبیین صحیح ایجاد کرده ایم یا مخالفان ما با چشمان خود ساخته اند. اگر اپوزیسیون تصویری خلاف آنچه در کشور می گذرد ایجاد کرده است، نشان از انفعال ما دارد و اگر این به دلیل انفعال رسانه های ما در کشور است، باید گفت که اتفاق بسیار ناراحت کننده ای است. . دوم، افکار عمومی جهان از طریق اخبار و اطلاعاتی که دریافت می کند عمل می کند. به عنوان مثال در بحران اوکراین، رسانه های غربی با فعالیت گسترده خود، افکار عمومی جهان را علیه روسیه برانگیختند، بدون اینکه کوچکترین اشاره ای به علل این رویداد غم انگیز داشته باشند.
بنابراین باید اذعان داشت که افکار عمومی ملت ها بر تصمیمات حکومت مردم تأثیر می گذارد و نحوه عملکرد ملت ها نیز متاثر از نوع نگرش رسانه ها به مسائل است.

سومین نکته ای که جهاد تبیین را مهم می کند، تولید محتوا، تولید پیام و تغذیه اخبار و اطلاعات حامیان انقلاب اسلامی است. ایران انقلابی در میان ملت‌های جهان حامیان زیادی دارد که دیدگاه‌های آنان در مورد مسائل کشور خطاب به رسانه‌های ما می‌شود. وقتی نتوانیم مسائل و دیدگاه های انقلابی من را به درستی عادی سازیم، طبیعتاً مخالفان ما جای ما را خواهند گرفت. نتیجه این روند مشخص است. این به معنای بیان مسائل اعتقادی نیست، بلکه در همه زمینه ها صدق می کند. مثلاً داریم به عید نوروز نزدیک می شویم. وقتی نتوانیم نوروز ایرانی را که سرشار از ارزشهای اسلامی و انسانی ایرانی است به درستی به تصویر بکشیم و به جهانیان تبیین کنیم و یا نتیجه اقدامات انسان دوستانه خود در منطقه را که هدف آن برقراری عدالت و صلح واقعی است را تبیین کنیم، طبیعتاً دیگران آن را تعریف می کنند. . خود را متهم می کنند و تصویر غلطی می سازند و این یکی از مهمترین مسائل در راه گام دوم انقلاب است.

رهبر معظم انقلاب جهاد تبیین را در همه عرصه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… برپا کردند. به عنوان یک وظیفه در دستور کار ایران اسلامی است و باید بدانیم که جهان بینی ایران از طریق پیام رسان ها و رسانه ها است. و درک اینکه یک محیط مجازی بگیرید. پس بیایید این رسالت بزرگ را بشناسیم و دانش لازم را به دست آوریم و برنامه ریزی کنیم و با هم افزایی و حرکتی جهادی گام مهمی در این مسیر برداریم که گامی در جهت تحقق اهداف اعلامیه دوم انقلاب خواهد بود.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید