توجه داشته باشید | گفتگو با رئیس جمهور منتخب / تشکیل میزگردهای تخصصی اقدام جدید و قابل تحسین – اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی تسنیم


خبرگزاری تسنیم در هفته های اخیر ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور منتخب ، در اقدامی جالب دستور دیدار با سران همه سازمان های نظارتی و اطلاعاتی کشور و همچنین مسئولان واکسن کرونا را قبل از آغاز ریاست جمهوری او آنها در قالب یک کمیته ، استراتژی های اجرایی برای تغییر مکانیسم های فاسد دولت را بررسی می کنند و مشکلات واکسیناسیون به سرعت حل می شود.

جلسات با استقبال کارشناسان روبرو شد زیرا رئیس جمهور منتخب عملاً وسایلی را دور میز که قبلاً هرکدام به طور جداگانه و موازی حرکت کرده بودند ، قرار داد. برگزاری این نوع جلسات می تواند کار موازی و اتلاف وقت و انرژی در دستگاه های مختلف را از بین ببرد و فرصت توسعه را فراهم کند.

اکنون به نظر می رسد همانطور که مبارزه با فساد و مساله واکسن کرونا مستلزم تشکیل چنین کمیته ای بوده است ، مسائلی مانند اقتصاد ، بهداشت ، فرهنگ و جوانان و ازدواج آنها که از اولویت های دولت آینده است. ، مستلزم تشکیل چنین کمیته ای است. ای باش

به عنوان مثال ، در زمینه بهداشت ، اکنون نهادهای مختلفی در کنار وزارت بهداشت فعالیت می کنند و هم افزایی بین آنها می تواند عملکرد بهتر دستگاه های اجرایی را در ارائه خدمات به مردم به دنبال داشته باشد. روسای سازمان هایی مانند هلال احمر ، بهزیستی ، علوم پزشکی نیروهای مسلح و اداره کل بهداشت هر وزارتخانه مانند نفت و غیره می توانند دور یک میز بنشینند و برای ارائه خدمات بهتر و جامع تر به شهروندان

به عنوان مثال ، در مورد اقتصاد ، بین دستگاه ها اختلاف نظر و حتی تناقض وجود دارد. بحران اخیر و افزایش قیمت دلار ، طلا و حتی خودروها نشان داد که کشور باید در همه امور به صورت یکپارچه عمل کند و اقدام به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل کند.

این نیاز به دلایل مختلفی احساس می شود:

1. ایجاد رشد همه جانبه و جلوگیری از رشد نامتقارن. حرکتهای جزیره ای ما را در برخی موارد بسیار جلوتر و در برخی دیگر بسیار عقب می برد. این امر به این دلیل است که گاهی مشاهده می شود که دو یا چند دستگاه همزمان روی یک پروژه بدون اطلاع از پروژه های اصلی یکدیگر کار می کنند و در عین حال کشور به دو یا چند دستاورد مهم در یک موضوع مشترک دست می یابد. اما برخلاف پروژه های دیگر ، مشروط به گذشت زمان است و پیشرفتی در آنها ایجاد نمی شود.

2. مدیریت دانش و انتقال تجربیات. آنچه اکنون قابل مشاهده است این است که میزهای سرویس توسط همه این دستگاه ها ارائه می شود ، اما ما شاهد انتقال تجربه از یک دستگاه به دستگاه دیگر نیستیم.

3. تعیین شاخص ها و معیارهای یکسان در پرتال های عملکرد. اکنون متأسفانه نحوه ارائه خدمات توسط هر دستگاه و تعامل آنها با شهروندان به یک شکل انجام می شود و این منجر به نتایج متفاوتی در یک موضوع می شود. حتی از بعد دیگری ، می توان به برخورد یکسان افراد با همه دستگاه های ارائه دهندگان خدمات اشاره کرد. حذف بوروکراسی ها را حتی می توان در همین رده مشاهده کرد.

4. تفسیرهای فردی را حذف کنید. همزیستی دستگاه های مختلف و گفتگو و تبادل ایده با یکدیگر باعث می شود که تفاسیر فردی و سازمانی جای خود را به اجماع بدهد و این در نهایت به هم افزایی این دستگاه ها کمک می کند.

5. بودجه بندی و نظارت بر عملکرد براساس شاخص های تعیین شده. به معنای ساده تر ، به معنای بودجه ریزی عملیاتی است. وقتی ، همانطور که گفته شد ، کار بر روی پروژه های مشابه نه تنها زمان را هدر می دهد ، بلکه هزینه نیز دارد. همچنین ، هنگام ارائه خدمات به شهروندان ، هم افزایی و هماهنگی دستگاه ها به این معنی است که ما شاهد اتلاف سرمایه در زمان و هزینه نیستیم. به عنوان مثال ، هم اکنون آموزش های کمک های اولیه هم توسط وزارت بهداشت و هم هلال احمر ارائه می شود و این ناهماهنگی باعث تعرفه های مختلف و استقبال از این دوره ها شده است. در اینجاست که یکی از این دستگاه ها سرویسی را ارائه می دهد که مشتریان کمتری دارد اما به کار خود ادامه می دهد و بودجه و زمان را هدر می دهد.

6. تحقق آمار. اگرچه این مسئله در بحران کرونا مدیریت شد ، اما در مواردی مانند سیل و زلزله با آن بسیار روبرو شدیم ، هر دستگاه آمار متفاوتی ارائه می دهد و این باعث سردرگمی افراد می شود. نمونه های دیگر را می توان در آمار اعتیاد ، افراد مبتلا به فشار خون و قند خون بالا یافت.

7. ایجاد فضای وحدت و دوستی و حذف مسابقات غیر متعارف و غیر ضروری. نمونه های آن را بارها در آمار خدمات مانند آزمایش فشار خون دیده ایم. در یک هفته ، همه دستگاه ها آزمایش فشار خون را انجام می دهند و در هفته آینده ، خبری از آزمایش بیشتر نخواهد بود.

در نهایت ، می توان گفت که تشکیل چنین جلساتی باید همچنان ابعاد وسیع تری پیدا کند تا جامعه نخبگان بتوانند دیدگاه های خود را به مقامات منتقل کنند. حتی می توان از همان سیستم ایده هایی که در دوران ریاست جمهوری آیت الله رئیسی بر قوه قضائیه ، در اداره دولت ابداع و ایجاد شد ، استفاده کرد و در جلسات چنین ایده هایی ، مصوبات و تأییدات بیشتر برای داربست را می توان استفاده کرد. در معرض دید عموم قرار گیرد تا سایر افراد. آنها فرصت حضور در این جلسات را ندارند ، می توانند نظرات کارشناسی خود را ارائه دهند.

قطعاً این شیوه اداره دولت می تواند نتایج خوبی داشته باشد که در نهایت منجر به حل مشکلات و توسعه کشور خواهد شد.

* سید حمید جمال الدینی / عضو هیئت علمی دانشگاه

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید